klik-klik! Agar ku Jadik berUang seperti kamu!

ceritera luna, luna &ayahu


WE LOVE. WE CARE. WE RESPECT EACH OTHER

belum daftar heartbeat.my?taktau bagaimana?
ini ada
toturialnye.

Tuesday, December 8, 2009

aku jadik ibu!!!..

maybe ni dh jadik cerita basi da..yeap! umo baby Luna pon dh lbih sbulan..x sedar kan..mcm baru je kelmarin aku loya2 mngandungkn dia..maha besar Allah,teruja aku! tak sgka btol aku dh jadik seorang ibu...

teringin aku nk bkongsi pengalaman aku mlahirkan baby Luna..yang chomel & manja...

26Oct2009, aku spttnya djadual bsalin hri ni..tp msi takde tanda2 lagik..bakal bgelar ibu,pelagi takde pengalaman,..aku bgitu khuatir..pe lg aku ajak Ajibun temankan aku buat checkup lgik..

Dr.Lee ngan ramah melayan karenah aku..& tkejut,bkn sj aku & Ajibun,mlh Dr.Lee pon sma tperanjat..stlah bt ultrascan aku ada masa 4mgu lgik tuk mgusung janin dlm kandungan ku...ah,ingatkan dh ble jdik ibu hri ni..tak sabar btol aku...but,tuk mgelakkn sbrg mslh Dr.Lee cdgkn tuk aku d induce pd 4Nov2009...hurms time tuh kandungan aku berusia 36mgu,tahap selamat tuk mlahirkan wlu pon blom mcapai 40mgu..truja aku...takut & suka bcampur-aduk..ahh!!!

30oct,kbtulan Ajibun offday,kmi bcuti d uma my Mom...semua bjalan spt biasa,namun hti ku sering bdebar2..knp ya? ahh myb sb hri yg bakal d tunggu bakal tiba...takutnya aku..smoga aku slamat mlahirkan...smoga anakku sehat & smpurna...doa ku tak putus2...

tghri 1Nov,aku dpt mrasakan 1prasaan yg blainan..ahh mainan prasaan kali..aku abaikn prasan itu ngn tdo spnjng hri...namun bl hri mnginjak ptg,tak dpt aku sangkal lgik prasaan itu..ia smakin kuat...aku bisikkan pd Ajibun, "i rs,i branak hri ni.."

Dan sprti biasa,Ajibun hnya anggap itu sbg gurauan...& aku trus mnyakinkan nya..tp..hurms hampa...sibaik my Mom slmtkn keadaan, kata nya "ya,myb malam ni atau pagi besok, lain mcm je dh..."..

mjangkau je ke waktu maghrib,pinggang ku sakit sgt..aku cuba mnta pndpt my sis in Law, katanya ini lh sakit yg mnunjukkan aku hmpir bsalin..dia mta Ajibun,hntrkn ku hsptl skrg jgk..aku pe lg,smakin gmentar,..& sakit itu smakin kerap & lama..ahhhh aku takut!!!

krna tlalu panik,Ajibun da xthu nk hntar aku ke hsptl yg mana..& aku hanya mmikirkan Ajibun harus ada time aku bsalin nt..huuhuu...Hsptl Serdang?? itu sj yg tlintas,wlupon sbnrnya aku sda book tuk bsalin d Hsptl Ptrjya..huuhuu...

10stgh,aku smpai d dewan bsalin..tkejut krna tdpt memo mngatakan katil penuh,& mmnta ke hsptl lain..sibek SN yg btugas d kaunter malam tuh,bbudi bhsa..aku dminta d periksa tlbih dhlu...yg dpikiran ku..Ajibun hrus ade dekat dgn ku..tolong lh...

setelah dperiksa,Dr mmklumkan bukaan ku da 4cm,aku hrus d thn d ward skrg...masa tuh dh mnnjukkn kul 11lbih...sakit smakin kerap..rs ingin mbuang air besar pon ada..tp kejap2 je..takut aku tuk ke toilet..aku tlh dmomokkn ngn cerita smbdy tlh tberanak d toilet..ahh aku takmo mngulang sejarah..auw!!

Ajibun mnemankn aku d ward hampir 2jam..bnyk jgk kisah lucu yg tjadi..antaranya bl sakit ku mmuncak aku mmnya Ajibun mbacakn sesuatu..Ajibun lak ngn panik nya btya "nk bca apa??"..heeheee...tntulah aku mminta Ajibun mbaca surah2 pendek2 or bzikir kn, xkn le suh bca ikrar pulak...dah tuh Ajibun bagai bbisik d tlnga ku,sdgkn mhuku Ajibun mbaca jelas,agar aku dpt lalai dr ksakitan ini..haaahaa & bmcm2 lgik la...

dalam kul 1am,aku tjaga dr tdo..sakit mmuncak lagik..Ajibun pl hrus mnunggu d kwsn mnunggu,malah SNurse yg btugas mmnta Ajibun blik ke rumah,katanya proses ksakitan ku mmkn ms 12jam,s Ajibun ble balik tdo dlu & akak dhubungi kmudian..gila!! aku tak benarkn,bgimn klu Ajibun tak tjaga?bknkh akan tlepas saat2 aku bsalin nt!!!ahh tunggu sj di bwh...& aku bl tjaga tadik,trus sj rs spti nk memerot, yeap!ini btol aku mmg rus memerot..heeeheee & sbaik sj mnuju ke katil ku..aku tmuntah & muntah lagik.. aku trngt kata my Mom,tanda2 dia nk bsalin ialah 'MUNTAH!,bgitu air ketuban nya pecah, & tak mustahil jka prkara sma blaku pd ku...

bl ku suarakn pd SNurse btugas,katanya mustahil! aku mgkin masuk angin @ slh mkn..mmta aku kmbli ke bilik ku,& bjnji akan dtg sbntr lgik..aku smpt ttdo,tp jgn hidung, bayang pon tak dtg jenguk aku..& bl tjaga je aku mjerit mmnta TOLONG..sakit sgt, mcm nk tcabut nyawaku!!! alamak aku kna marah!! bl d cek, bukaan dh 7cm,aku hrus d tolak ke dewan bsalin saat ni...Ajibun,mn Ajibun!!!

bbrpa minit d dewan bsalin, ketuban ku d pecahkn..dlm keadaan yg sakit, aku tdengar bicara Dr2 tuh..baby ku tlh tberak!! ms tuh aku tfikir,aku mgkin akan d induce, dmasukkn ubat or apa2 je tuk cepatkn proses bsalin...sbnya baby ku sda tberak,tentu bahaya klu tmakan najis sndri, aku pna tbaca ttg itu...

Namun,wlupon sda bbrapa jam blalu, tiada tindakan yg d ambil..aku keliru ttg itu...aku suarakn pd Ajibun...kerna ini pengalamn ptama kmi,kmi hya mnggu tindakan, dah kul 2setengah...ahh sakit ku dh tak ttahan,Ajibun mmggil SNurse,mmriksa bukaan ku..dh 8cm,SNurse mmta izin tuk mnolong ku,myb kasihan kerna aku tak sanggup lgik mnggung ksakitan,dgn ptolongnnya, bkaan ku sda 9cm & inilh ms nyatuk aku bsalin..ahhh aku tak reti mneran...mcmn ni??!!! jam mnunjukkn kul 3am...

dgn tunjuk ajar dr 'bidan'ku... ops jugak marah2 dr 2 pbantu nya aku akhirnya bsalin...& aku ada sdikit tkilan,smsa aku dlm proses mneran,mereka msi mngatakan anakku sda tberak..knp tiada tindakan lain mnolong ku..aku risau anakku lemas ngan najisnya..ahh...& dgn sshpyh mneran,&dgn kata2 smngt dr Ajibun,aku akhirnya mlhirkn anakku pd kul 4.05am tp..anakku lahir tnpa tangisan...ahh ya Allah selamatkn anakku..hmpir stgh jam,nmun suara anakku msi blom kdengaran..& akhirnya satu suara tangis mmecah kesunyian, alhamdulillah dengan bantuan oksigen,akhirnya anakku bnafas..aku hanya smpat mndang nye bnrapa saat shj sblm d kejarkn ke nICU...

& bmula lah khidupan baby Luna Fatmazahra d nICU slma 17hari... (akan aku crita kn pengalaman d nICU kmudian....)

.....bsambung!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...