klik-klik! Agar ku Jadik berUang seperti kamu!

ceritera luna, luna &ayahu


WE LOVE. WE CARE. WE RESPECT EACH OTHER

belum daftar heartbeat.my?taktau bagaimana?
ini ada
toturialnye.

Thursday, December 23, 2010

eh.aku punya badan.aku punya suka la.nyibuk nape?

entah napa aku tlalu concern pl sejak akhir2 ni.
eh tlalu mengambil berat,sedangkan itu memualkan orang lain.
isk ape nak jadik ngn aku ni.
.
alkisahnye,aku nyibuk2 nasihat & bg pandangan tentang 'berpantang'.
sedangkan uols thu aku sendiri tidak bpantang ngn sempurna.
sb aku tidak dberitahu..& tdk bkesempatan.
so,aku taknak orglain jdi mcm aku.
.
persoalannye,bukan ka amalan berpantang itu hak memasing,
sendiri punya body sendiri jaga lah,
terlebih nyibuk lak aku ni eh.
sungguh tak patut.
.
anyway,aku dapat info ni sebentar tadi,
& ingin kongsi ngn sesape aje yg sudi.
tak sudi tak pe :p
.
ini ada beberape info utk dikongsikan bersama :-

Secara asasnya proses berpantang ialah minum air akar kayu, berpilis, berparam, berbengkung, bertungku dan bertangas. Proses berpantang amat bagus dilakukan bagi memulihkan kesihatan tubuh ibu seperti sedia kala. Namun bantuan ahli keluarga terutamanya suami amat penting sekali supaya proses berpantang boleh dilakukan dengan lancar, maklumlah dengan adanya kehadiran anak kecil.

Terbaik, penjagaan diri dimulakan sebaik sahaja melahirkan anak pertama. Wanita yang tidak menjaga rapi tubuhnya selepas bersalin, diri sendiri juga yang rugi. Terutamanya semasa tempoh berpantang 44 hari kalau boleh elakkan keluar rumah seperti menonton wayang, membeli belah dan membuat perjalanan jauh. Kesannya hanya akan ketara selepas beberapa tahun seperti badan bisa-bisa, lesu, perut selalu masuk angain, mudah lenguh, muka pucat, peranakan longgar, cepat berair dan berbau busuk ketika bersenggama, penglihatan terjejas dan paling teruk peranakan terkeluar dari tempatnya (tombong).

Suami pula perlu bertolak ansur untuk memastikan kesihatan dalaman ibu benar-benar pulih sebelum mencampuri isteri. Walaupun berhak bersama selepas nifas, bagi saya tetap bahaya kerana rahim dan peranakan isteri masih dalam proses penyembuhan. Walaupun dari segi fizikal kelihatan sihat, luka di dalam mengambil masa untuk benar-benar sembuh.

Senarai amalan berpantang

1. Jangan banyak minum, cuma tiga teguk sekali minum dan hanyalah air panas. Terlalu banyak minum air menyebabkan peranakan lambat bercantum rapat.

2. Jikalau makan nasi, ambillah sekepal yang masih panas.

3. Amalkan minum air rebusan akar kayu, air rebusan halia dengan lada hitam, jamu bersalin; dan asah, tumbuk atau rebus biji manjakani dan diminum airnya. Biji manjakani bagus untuk mencegah lelehan faraj sewaktu kehamilan akan datang.

4. Dilarang keras minum minuman berais dan kacang soya.

5. Elakkan makan jambu batu, kekacang, nanas, sesetengah tumbuhan menjalar, nangka, labu, dan nasi sejuk kerana ia menyejukkan badan. Jambu batu selalu dikaitkan dengan Vitamin C iaitu bersifat sejuk. Lagipun makanan ini menyebabkan peranakan berair terlalu banyak semasa bersama suami.

6. Elakkan makanan yang gatal seperti makanan laut, telur, dan ayam daging kerana khuatir luka dalaman bernanah.

7. Pemakanan yang digalakkan termasuk lada hitam, halia, sup, kunyit, dan ikan yang boleh menghangat dan memberi tenaga.


Amalan Dalam Hari

1. Kaki tidak boleh dibuka luas dikhuatiri peranakan longgar. Duduk bersimpuh sememangnya mengetatkan otot faraj dalam jangka masa panjang untuk mewujudkan hubungan suami isteri yang lebih bermakna.

2. Sewaktu berbaring, jangan mengalihkan badan ke kiri dan kanan sesuka hati. Untuk menjaga rahim tetap pada kedudukan, tidur terlentang dengan disendal bantal di kiri dan kanan.

3. Ibu dalam hari mudah masuk angin, jadi perlu pakai baju lengan panjang, rambut diikat tegang (bunjut), berstokin ketat, jangan mandi basah kepala manakala lubang telinga disumbat bawang putih. Ibu jari kaki dilumur kunyit hidup. Amalan ini mengelakkan gila meroyan.

4. Jangan abaikan pemakaian coli sewaktu berpantang kerana dikhuatiri payudara yang bengkak dengan susu akan kendur dan jatuh. Tips mudah, gunakan nursing bra.

5. Sapukan campuran kapur sirih dan perahan limau nipis pada perut. Kemudian, ikat ketat barut/bengkung panjang dari bawah payudara meliputi bawah punggung hingga pangkal paha. Bengkung dipakai selama 44 hari. Ramuan berfungsi untuk mengecutkan rahim, manakala bengkung mengempiskan kulit perut dan mengelakkan punggung melendur.

6. Dua minggu pertama elakkan mencangkung sewaktu membuang air dikhuatiri peranakan lenjan dan mudah terkeluar. Sebaiknya guna tandas duduk dan kaki dibuka sederhana luas.

7. Elakkan bergerak cergas ke sana ke mari dan elakkan mengangkat benda berat kerana boleh membentankan peranakan.

8. Air mandian yang baik biarlah air suam yang dicampur serai wangi, daun pandan, daun seringan, daun jambu batu, daun pisang batu, dan daun lengkuas.

9. Selepas mandi sapukan pilis, iaitu memupuk kunyit di dahi dan pakailah bengkung.

10. Amalkan bertungku dengan tungku panas yang dibalut daun mengkudu. Bertungku memudahkan urutan sengkak dilakukan agar rahim mudah kembali pada tempat asal dan mengurangkan rasa sakit ketika urutan.

11. Amalan berurut seluruh badan dilakukan seminggu selepas bersalin selama 3 hari berturut-turut. Sebaiknya dilakukan selepas mandi dan bertungku.

12. Rebus bahan tangas seperti asam gelugur, garam jantan, daun sirih, daun inai, halia dan manjakani hingga mendidih. Angkat dan letakkan di bawah kaki agar asap panas naik ke vagina kira-kira 20 minit. Amalan ini boleh juga dibuat seperti sauna. Air yang telah sejuk boleh dibuat pencuci vagina. Amalan ini berfungsi untuk menyembuhkan luka dan jahitan, mengetatkan alat sulit, mengecutkan rahim serta otot-otot yang kembang.
terima kasih pada Raja Fatimah Nazli untuk info ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...