klik-klik! Agar ku Jadik berUang seperti kamu!

ceritera luna, luna &ayahu


WE LOVE. WE CARE. WE RESPECT EACH OTHER

belum daftar heartbeat.my?taktau bagaimana?
ini ada
toturialnye.

Saturday, November 13, 2010

sukar utk dkongsi?

rasa ini telah lama aku pendam,
kerna aku belum kuat tuk mnerima reaksi teman2.
.
serius,aku bkn ibu yg bfikiran tbuka,
bbeza time aku seorang dlu,
kini aku mudah tguris & tluka.
.
ada teman yg mpsoalkan mainan yg kuhadiahkan buat cikLuna,
bkn aku tak terima teguran itu,
tp aku sentiasa bmain dgn anakku,
dan cikLuna,bkn la tlalu eksaited ngn mainan2 itu,
skdar mjadi hiasan ruangtamu rumahku.
.
itu mungkin perkara kecil,
bangkit tidur,ia hanya skadar mimpi malam.
.
tp.bl ada yg mnyalahkan cikLuna atas kguguran ku tempohari,
aku jdi sangat marah.& ingin aja aku remove dia dr kalangan temanku.
.
benar.aku ibu yg mnyusukan anakku.
aku bangga mnyusukannya.
sudah stahun cikLuna kennyang & lena kerna susu ku.
.
jd kenapa harus salahkan itu.
kerna itu dtuduh punca kguguran ku.
.
aku sudah btanya pd doktor keluarga ku,
katanya,kerna aku mnyusukan cikLuna,
aku harus mngmbil 'kalsium' yg lebih,
kerna cikLuna,janin ku & aku sendiri mmerlukannya.
.
malah aku juga btanya pd kenalan suamiku,
pengalamannya mnyusukan klima2 anak2nya mjadi kbanggaan pdku,
ku tanya padanya "shingga bl dia mnyusukan anaknya",
jawabnya ringkas, "hingga usia mereka ><1thn stgh,
bagai thu kmusykilan ku,
pantas bkata lgi "ya,ya sulong & angah beza 11bln aje,tp akak ttp mnyusukn along shngga bsalin".
"lepas itu?",soalku lancar
"bhenti mnyusu,taknak susu botol,ke4-4 bgitu.alhamdulillah semua sehat.
aku tsenyum dgn jawapan itu.mmg benar mereka 'sehat'.
.
jd,kenapa tuduhan itu ada,
& tika tuduhan itu msi dlayangkan pd ku, jawabku mudah "aku lebih mngutamakan yg ada ddepan mata,dr yg belum ujud ddunia"
ya,aku sanggup bkorban apa sj utk cikLuna.
aku harus mngutamakannya.
dia zuriatku.& andai dia seorang cahayamataku,aku tetap redha.
.
tolong.bhenti mnyalahkannya.
aku tidak redha mndengar tuduhan itu bkali2.
pcayalah,aku sedih & mnangis tatkala ayat itu dluahkan.
.
syukur suamiku mmahami,
tidak bdiam diri.
wlu ada yg mnuduh itu,bgitu hmpir dgn dirinya.
wujud padanya sejak hari klahirannya.
.
maaf andai coretan ini,agak kasar.
tp inilah hati ku.

sungguh! kami bahagia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...